Wednesday, May 9, 2012

The last week of Alice in Tenerife :-(


O nee o nee mijn laatste week alweer! Hoewel ik graag mijn familie en vrienden weer wil zien, zou ik ook ontzettend graag hier blijven. Ik heb echt mijn hart verloren aan Tenerife…





De week begon voor mij in het Noorden van Tenerife, waar ik mijn twee duiken met Teide divers ging doen! Samen met Jackie, Phil en een klant; Huachin, vertrokken we naar onze eerste duiklocatie. Voordat we het waren in gingen, oefende Jackie nog eens haar demonstratie van een Predive Safety Check, en voerde ik een demonstratie van de Deep Water Entry uit. De eerste duik was naar Tabaiba, een kustduik naar een scheepswrak (een sleepboot) dat men speciaal voor duikers heeft laten zinken. Het was een schitterende en indrukwekkende duik, en we hebben een baby Octopus gespot, Blenny’s en een heleboel paarse Nudibranch (Flabellina Affinis). Na onze eerste duik hebben we genoten van een kopje thee of koffie om weer op te warmen voordat we verder gingen naar onze tweede duik. Die tweede duik was naar Radasul, ook een kustduik, langs een kade met rotsblokken, waartussen talloze onderwater dieren leven. Tijdens deze duik werden we constant gevolgd door een enorme Dentex, een imponerende, grote roofvis. Verder waren er tientallen Anemonen te zien, een heleboel Blue-fin Damselfish, Ornate Wrasse en een Snake-cucumber. Na de tweede duik merkte ik helaas dat ik ontzettend nodig naar het toilet moest! Man, wat had ik plots een spijt van dat kopje thee… Plassen in het wetsuit is voor mij geen optie, maar aan ophouden zit ook een grens. Frustrerend genoeg waren er toiletten zo’n 20 meter verderop, maar die waren gesloten! Lekker dan.. Uiteindelijk stelde ik vast dat ik het waarschijnlijk niet zou redden tot het duik resort van Teide divers, en ben ik naar een restaurant aan de andere kant van de haven gelopen. Opluchting alom! Die avond heb ik een gezellige avond met Jackie gehad, waarna we niet te laat naar bed gingen, om de volgende dag zeer vroeg op te moeten. ;-)


Dinsdagochtend oei oei was heel erg vroeg, we stonden op rond 5.00u om op tijd weer in het Zuiden, bij Dive and Sea Tenerife te zijn voor een zwembadsessie. Na een slaperige autorit, kwamen we aan bij Golf Del Sur, waar ik die ochtend in de shop bleef. Onze eigen stagiaires Chris, George en Carl rondden een groot deel van hun Divemaster skills af, en ook Jackie heeft nu bijna al haar skills afgerond, en met goed resultaat! Die middag vertrokken Pete en ik naar de Marina, om de laatste skills af te ronden van Chris en George, en om Carl een kans te geven om zijn 800m snorkel te oefenen. Chris begon met zijn één na laatste skill: de Deep Water Entry, die hij met goed resultaat heeft afgesloten. Daarna was het tijd voor hun laatste skill: de 15 min float die ze, komisch genoeg, de vorige keer niet gelukt is ;-P Onder het toeziend oog van Pete, rondden ze ook hun laatste skill met succes af, wat betekend dat ze nu PADI Divemasters zijn!! Ondertussen oefende Carl voor de eerste keer zijn 800m snorkel, die zwaarder bleek dan gedacht, en hij had ook nog de pech om kramp in zijn been te krijgen. Uiteindelijk is het hem toch gelukt en die avond hebben we een drankje gedaan op Chris en George, gefeliciteerd jongens!! Well done!


Woensdagochtend kregen Chris, George, Carl en ik de kans om een heel leuk idee uit te voeren, namelijk het opnemen van een Divemaster skills dvd, van Dive and Sea Tenerife zelf! Carl was helaas ziek die ochtend, en besloot al snel dat het beter was om even bij te tanken voor hij het water weer in ging. Met ons drieën vertrokken we dus met twee camera’s naar het zwembad, waar we een start maakten met de opnames. We hebben ontzettend gelachen en genoten, maar ook weer veel geleerd. Terug in de shop bleek helaas dat het niet de bedoeling was om te filmen in portret (rechtopstaande foto) maar alleen in landschap (liggend) omdat een filmformaat niet kan worden gedraaid op de computer. De meeste video’s bleken daardoor onbruikbaar, maar we krijgen nog genoeg kansen om het over te doen. De woensdagmiddag hebben we besteed aan studeren en het maken van verschillende examens, als oefenmateriaal. Al met al ging het niet slecht, maar een paar foutjes betekend toch ruimte voor verbetering!

Donderdagochtend begon met de spannende kit exchange! Dit was de laatste skill die Jackie nog moest uitvoeren voor haar PADI Divemaster course. Aangezien ze mijn kit exchange met Harry had gezien, en hem eerder met mij had uitgevoerd, werd ik vereerd met de kans hem nog eens te doen. De eerste poging begon zeer goed, maar ongeveer halverwege, met het weer aantrekken van de BCD dat niet zo gemakkelijk ging, stak de paniek toch een momentje de kop op en ging Jackie naar de oppervlakte voor een paar happen goeie adem. Na even tot rust te zijn gekomen, was ze klaar voor een tweede poging, die helemaal perfect ging, wat Jackie de maximale score opleverde! Van harte gefeliciteerd met je PADI Divemaster certificaat Jackie, je hebt het verdient!


Na Jackie was het de beurt aan Carl om zijn kit exchange te doen, welke ook prima verliep, well done Carl! Tijdens de lunch hebben we Jackie’s prestatie gevierd, onder het genot van een Engels ontbijt.
Vrijdag was een vermoeiende, maar zeer leerzame dag vol studeren en voor het gevoel talloze examens. De resultaten vallen helemaal niet tegen, het gaat de goede kant uit, ik zou zelfs voor allemaal geslaagd zijn! Maar, alles behalve 100% heeft ruimte voor verbetering… Dus nu maar snel mijn boek proberen uit te lezen, waar nu al een heleboel tijd in is gaan zitten. Aan de ene kant is het fijn om 4 maanden te tijd te hebben om te lezen, aan de andere kant ben ik bang dat ik dan alles vergeten zal zijn…
Zaterdagochtend kregen we gezelschap van de gezellige Ann, die haar PADI Open Water Referral bij ons kwam doen. Voor haar eerste twee Open Water duiken gingen we naar Playa Negra, een kustduik. Omdat het om een duikcursus ging, was het deze keer onvermijdelijk dat Pete twee kustduiken ging doen, waar hij niet zo dol op is.. Bootduiken waren die dag niet mogelijk, omdat de boot op dat moment uit het water werd gehaald voor een onderhoudsbeurt. Ann bleek een leuke, spontane meid en het duiken ging haar al heel snel heel goed af. Ook alle skills gingen prima, ook de Partial Mask Flood, waar Ann wat zenuwachtig voor was. Tijdens de duiken zagen we een Cuttlefish, Fireworms, Pufferfish, Sea Hare en Lightfoot Crabs. Na de duiken en terug in de shop, warmden we op onder het genot van een heerlijke kop hete thee (met melk uiteraard!!).
Mijn laatste zondag had misschien een drukke dag moeten zijn, waarin ik alles deed wat ik nog wilde doen tijdens mijn verblijf in Tenerife, en dat was nog een hele lijst, maar het kwam er gewoon niet van. Ik was veel te moe en besloot een deel van de dag in te shop te spenderen om een deel van het werk waar ik mee achter liep in te halen, en de rest van de dag heb ik nog wat meer gestudeerd en gerelaxt.
Maandag… Nu begint het einde wel heel dichtbij te komen, want deze week vertrek ik alweer naar Nederland. Snif, ik ga het zo missen! Vandaag hadden we opnieuw het gezelschap van Ann, die terug was voor haar volgende twee duiken die deel uitmaakten van haar PADI Open Water course. Nu we de boot terug hadden, werd het uiteraard een bootduik. We vertrokken naar Gijarro Arrecife, een van onze nieuwste duiklocaties. Voor we aan boord van de boot gingen, kreeg ik de kans om Ann in te leiden in het gebruik van een (onderwater) kompas. Dit pikte ze al vlug op, en na een kleine bespreking over de uit te voeren skills tijdens de volgende twee duiken, waren we op weg naar de volgende twee duiken. Ann, Pete en ik gingen het water in terwijl George tijdens de eerste duik op de boot bleef. Ann deed het opnieuw heel goed, ze gaat hard vooruit en heeft al haar skills zonder problemen uitgevoerd. Tijdens deze duik kwamen we Arrow Crabs en een paar grappige Red-Backed Cleaner Shrimps tegen. Tijdens de tweede duik bleef ik op de boot, en ging George het water in. Ik had zojuist mijn 99e duik gedaan!! Voordat Ann opnieuw het water in ging, bleek dat ze erg zenuwachtig was voor een van haar laatste skills: de Full Mask Flood. Na onze gerustellende woorden ging ze dan toch het water in, en zo’n 40 minuten later kwamen de duikers weer boven, met vrolijke gezichten, wat betekende dat het Ann uiteraard gewoon gelukt was, zoals verwacht. =D Na haar in totaal vier duiken en het correct uitvoeren van alle skills, is Ann nu een PADI Open Water Diver, gefeliciteerd meid!


Dinsdag was de eerste dag van de PADI Assistent Instructor course, die Chris, George en Jackie vanaf deze dag gaan volgen! Teide divers Phil en Jackie kwamen dus die ochtend naar ons in het Zuiden gereden, en ze hadden ook Lauren, hun stagiaire, meegenomen. Samen met Lauren heb ik deze dag vrij gekregen, we hebben heerlijk gerelaxt bij het zwembad, totdat de zon achter de wolken verdween. Die middag zijn we naar San Blas, een klein shopping centrumpje hier dichtbij, gelopen en daar een cocktailtje gedronken op een terrasje. Ik heb een supergezellige middag gehad met Lauren, en zodra wij terug waren, vertrokken Lauren en ik samen met Melissa naar hun vaste leverancier om, als ze de benodigde spullen op voorraad hadden, mijn eigen duikuitrusting aan te schaffen. Tot mijn grote genoegen, hadden ze inderdaad een geschikt trimvest en regulators op voorraad! Daarnaast heb ik ook een nieuw masker en duiktas aangeschaft, aangezien mijn oude masker eigenlijk nooit echt goed gepast heeft, en ik mijn duikuitrusting ook moet kunnen vervoeren. Helemaal blij gingen we terug naar de shop, en van daaruit meteen verder naar mijn afscheidsdrink.. Snif! We keerden met de hele groep, bestaande uit Jackie, Lauren, Phil, Melissa, Chris, George, Pete en ik, terug naar San Blas en hebben een leuke avond gehad. Daarna moest ik helaas toch echt afscheid nemen voor lange tijd van Teide divers Jackie, Lauren en Phil, waarbij ik wel een traantje moest wegpinken.. Miss you guys! (K)


Woensdag is aangebroken, snif.. Mijn laatste dag! Snif.. Mijn volgende duik, de eerste duik met mijn eigen duikuitrusting, was mijn 100e duik! Daarom mocht ik kiezen waar we naartoe gingen, en ik koos voor Alien Rock, de duiklocatie waar het voor mij allemaal begon, waar ik voor het eerst mijn weg naartoe kon vinden, waar ik voor het eerst een duik alleen leidde, waar ik voor het eerst de dieren herkende en wat ook nog een van de mooiste duiklocaties hier is! Met mijn nieuwe duikuitrusting aan, mijn favoriete duikinstructeur Pete als buddy en een van mijn favoriete klanten Ann, en stagiaire Chris allemaal aan mijn zijde, plonsde ik voor de 100e keer het water in. Het was een schitterende duik, waarbij Pete al meteen een pijlstaartrog spotte, en we later ook nog een Common Eagle Ray zagen. Ann dook als een volleerde duiker en Chris als een volleerde PADI Divemaster. Mijn nieuwe duikuitrusting was ook super. Wat een duik! Na een wisseling van tanks op de boot, bleek Chris zich niet goed te voelen, en besloot de tweede duik niet te maken. Ann, Pete en ik gingen het water in voor mijn laatste duik voor lange tijd met Dive and Sea Tenerife.. Snif! Deze duik was naar de prachtige Swim Through en Crocodile Rock, ook wel Croc Rock genoemd. Tijdens deze duik zagen we opnieuw de pijlstaartrog, plus een grote Octopus, een Cuttle Fish en de grootste Hermit Crab die ik tot nu toe gezien heb. Toen het voor mij emotionele moment was aangebroken voor de laatste safety stop, ervoer ik voor het eerst hoe het voelt om onder water een traantje te laten, en de duik ging veel te snel voorbij. Ik heb de laatste meters zo langzaam mogelijk gezwommen maar het einde was niet langer uit te stellen.. Snif Snif.. Die middag heb ik besteed aan het inpakken van mijn spullen en schoonmaken van mijn kamer. Voor het avondeten gingen Melissa, Pete en ik naar de chinees. Het laatste avondmaal! Snif. Uiteraard gingen ook de rest van de avond en mijn laatste dag veel te snel voorbij.


Donderdag is aangebroken.. SNIF! Na het afscheid van Melissa, Chris en George was het al snel tijd om te vertrekken. Pete heeft mij naar het vliegveld gebracht, waar ook wij afscheid moesten nemen. Emotioneel dat ik was (ben) moest ik nog zo’n anderhalf uur op mijn vliegtuig wachten. Op het vliegveld raakte ik tot overmaat van ramp mijn boardingkaart kwijt, die ik godzijdank al snel op de grond terugvond! Muts dat ik ben.. Daarna viel alle stroom op het vliegveld uit en had het vliegtuig vertraging. Ten slotte stond ik ook nog in de verkeerde rij, blijkbaar die voor passagiers met priority, en moest ik weer helemaal achteraan aansluiten.. Wat een rampenplan! Gelukkig ging de vlucht goed, en na 4,5 lange uren, en een moment op de Duitse vlieghaven dat ik plots (in het Duits..) werd aangehouden en gecontroleerd, kon ik eindelijk mijn familie weer in de armen sluiten, die een schitterend spanbord voor mij hadden gemaakt. J


Ik wil iedereen waarmee ik heb samengewerkt en gedoken ontzettend bedanken! Harry, voor al onze duiken, skills en grappen, ik ben met jou opgegroeid in het duiken. Louise en familie, voor het gezellige kletsen en superleuke uitjes, tot ziens in Belfast! Jackie, Lauren en Phil, voor onze duiken, samenwerking en alle ontzettend gezellige momenten samen. Chris en George, voor al onze duiken samen en jullie heerlijke humor. Melissa, voor de gastvrijheid, onze shopping trips en gezellige kletsmomenten. En last but not least Pete, voor al je begeleiding, duiken, gezelligheid, schitterende humor en nog veel meer!
Ik heb de tijd van mijn leven gehad en ontzettend veel geleerd bij Dive and Sea Tenerife. Zoals eerder vernoemd, ben ik mijn hart verloren aan het prachtige eiland Tenerife. Bedankt allemaal voor alles, Love You! (K)
SNIF . 

No comments:

Post a Comment