Sunday, April 29, 2012

Dolfijnen en meer Dolfijnen


De tijd vliegt nog steeds voorbij, waar zijn al die weken gebleven?!

Maandag arriveerde de volgende nieuwe stagiaire, Carl, een PADI Master Scuba Diver uit Engeland van 35 jaar. De ochtend begon met een skillsessie in het zwembad, voor mij alweer een tijdje geleden.



Melissa, Chris, George, Carl, Pete en ik gingen het zwembad in om te zien hoe het met het niveau van onze skills staat. Voor Melissa was het alweer meer dan een jaar geleden sinds haar laatste skillsessie, voor Chris en George was het allemaal nog nieuw en voor Carl een hele omschakeling, aangezien hij zijn skills bij een ander duikcentrum en andere instructeur heeft geleerd. De sessie ging heel goed, en na een welkome kop thee, vertrok iedereen behalve Pete en Carl, die een introductie-ochtend kreeg, naar Abades, waar Chris en George twee duiken mochten doen. Ikzelf moest helaas alweer duiken overslaan, omdat mijn armen en benen helemaal onder de uitslag zitten. Of dit nu komt door een allergische reactie op de antibiotica, iets wat ik gegeten heb of het schoonmaakmiddel voor de wetsuits (aangezien het alleen mijn armen en benen zijn) weet ik niet, maar hopelijk gaat het snel weer over. Melissa en ik hebben tijdens hun duiken op het terras (en het was koud!) zitten studeren onder het genot van een kop warme chocomelk.

De volgende dag vertrokken we met de hele groep, opnieuw met uitzondering van Pete, die in de shop achterbleef, voor twee duiken. We hadden gehoord van een mooie duiklocatie, El Poris, maar wisten niet precies waar dat was. Na een hele autorit hebben we het plaatsje gevonden, waar bleek dat we een heel eind met de scuba-kit zouden moeten lopen. Het was een kleine baai die er erg ondiep uitzag, wat betekende dat we ver zouden moeten zwemmen aan de oppervlakte om het water dieper dan 2 meter te bereiken.


Daarom besloten we deze duiken niet hier te doen, en terug te keren naar Abades, waar Chris en George de vorige dag een hoop moois hadden gezien. Dit was voor mij pas de tweede keer op deze duiklocatie. De vorige keer was met Rachel en Helen, en die dag was het zo koud dat de tweede duik niet was doorgegaan. Hoewel het een koude, bewolkte dag was, was het een stuk warmer dan de laatste keer en dus gingen we met z'n vijven het water in om deze mooie duiklocatie te verkennen.


De eerste duik was aan de rechterkant van de baai, waar we de rotsen aan onze rechterkant volgden. Ik was nog nooit op deze plek geweest en was aangenaam verrast door het uitbundige leven daar onder water. We zagen een roze gekleurde Octopus, een Black Sea Hare, een heleboel gewone Sea Hare's, talloze Nudibranch, Annulated Brittle Stars, Blue Starfish, Lightfoot Crabs en nog veel meer. Na 40 minuten hadden we zoveel gezien en waarschijnlijk nog geen 30 meter afgelegd. De tweede duik besloten we naar de linkerkant van Abades te gaan, waar we ons al snel midden in een invasie van kwallen bevonden. Melissa, die de duik leidde en geen hanschoenen of kap droeg, besloot dat het het beste was om zo snel mogelijk het water uit te gaan. De duik bleek 12 minuten lang te zijn geweest, dus deze 'duik' was eigenlijk geen duik, aangezien het korter dan 20 minuten was, dus konden we hem ook niet in ons logboek noteren. Net als mijn vorige keer in Abades, was de tweede duik dus gecancelled.

Woensdag kreeg ik de veranwoordelijkheid om een PADI Discover Scuba Diving experience te doen van Rebecca en een PADI Scuba Tune-up van haar vriend Andy. Hoewel we krap met de tijd zaten, gingen beide sessies goed. Direct nadat we klaar waren in het zwembad, was het tijd voor het echte werk, de duiken zelf! Deze duiken waren, zoals gewoonlijk voor nieuwe duikers bij ons, naar Yellow Mountain. De eerste duik ging prima, hoewel de lucht zich vulde met steeds donkerdere wolken en Rebecca voelde zich niet lekker en besloot om de tweede duik niet te maken. Tijdens de duik, tegen het einde aan, maakte ik nog gauw een foto van de groep onderwater, waarbij de flits plots af ging ondanks dat die uitstond. Toen ik omhoog keek naar de oppervlakte werd duidelijk dat het aan het onweren was, hoewel de zon had geschenen toen we vertrokken. De flits bleek bliksem te zijn geweest en tijdens onze boottocht terug naar de haven bleef het ontzettend hard regenen en zelfs hagelen. Chris, die tijdens de duiken op de boot was gebleven (aangezien er altijd iemand op de boot aanwezig moet zijn) had zijn wetsuit niet meegenomen en lag voor in de boot te rillen van de kou. Volgende keer zal hij waarschijnlijk zijn spullen wel meenemen, zoals Pete altijd zegt: 'All the kit, all the time'...


Donderdag gingen we opnieuw het water in, dit keer met Alvaro, een PADI Open Water Diver en Livio, een PADI Advanced Open Water Diver met meer dan 300 duiken ervaring. Livio dook in een droogpak, iets wat Chris, George en ik nog niet eerder gezien hebben. Het verschil in tussen wetsuit en droogpak was minder groot dan ik mij had voorgesteld, en het verschil in bescherming leek tegen te vallen, aangezien Livio het nog steeds koud had. De duiken zelf gingen prima, Chris leidde de eerste duik, naar Alien Rock, waar we een enorme Brown Moray Eel, een Snake-Cucumber en een Red Reef Lobster zagen. Dat was de eerste kreeft die ik ben tegengekomen hier in Tenerife. De tweede duik was naar Swim Through gevolgd door Crocodile Rock, waar een een Sea Hare en Nudibranch tegenkwamen, plus alle vissoorten die we letterlijk iedere duik tegenkomen zoals de Parrotfish, Ornate Wrasse, Trumpetfish, Blue-fin Damselfish, Atlantic Damselfish, Arrow Crabs en nog veel meer.

Vrijdagochtend hebben we onze pool skills geoefend in het zwembad; Chris en George gaan heel hard vooruit en hun pool skills gaan ontzettend goed, ga zo door jongens! De rest van de dag was gevult met werkzaamheden in de shop, alsook wat studiewerk voor ons allemaal.


Zaterdag waren Sophie en Marie bij ons terug, om hun PADI Advanced Open Water course af te ronden. Ook Philipe en Livio vergezelden ons bij deze duiken en Melissa bleef op de boot. De eerste duik was de PADI Deep dive, Adventure dive, naar Poco Naufragio. Aangezien Philipe een PADI Open Water Diver is, en dus gelimiteerd tot 18 meter, splitsten we de groep in tweeen en bleef ik met Philipe en Livio boven de 18 meter. We kwamen een grote Octopus tegen en een Common Eagle Ray. Halvewege de duik werden we vergezeld door de rest van de groep; Sophie, Marie, George en Pete. Na een snelle wisseling van tanks gingen we op weg voor de tweede duik, de PADI Drift dive, Adventure dive. Tot onze grote verassing, zagen we plots in de verte een groep dolfijnen! Pete hoefde geen twee keer te denken en besloot onmiddelijk de boot te keren en de schitterende dieren van dichterbij te bekijken. Het ging om een groep jagende dolfijnen, die 2 of 3 baby's bij zich hadden. Zo'n 15 minuten was onze boot omringd door dolfijnen en konden wij te van heel dichtbij in het wild zien.


Na dezeaangename verassing was het tijd voor de tweede duik, de Drift dive naar Nelson's Point. Helaas bleek dat er niet echt een stroming stond en was het dusniet echt een Drift dive. Niks aan te doen, het was toch een mooie duik, en heel apart, aangezien we op een diepte van zo'n 15 meter bleven en het water was op dat punt zo'n 50 meter diep. Pete had zijn SMB (Surface Marker Buoy) de gehele duik omhoog, en aan het einde van de duik liet ook ik mijn SMB op en werden we opgepikt door de boot.
Die avond vierden we George's 19e verjaardag in Big Al's, waar George, wiens nickname Zippy is, een regenboogtaart met Zippy erop (check youtube) van Melissa kreeg. Later op de avond gingen we opnieuw naar de karaoke bar, waar we een gezellige avond hadden.

Zondag was mijn vrije dag, en ik heb ook maandag vrij gekregen om 2 dagen naar Teide Divers in Puerto de la Cruz te gaan voor een paar duiken. Zondagmorgen was het heel vroeg in de ochtend tijd om naar het Noorden van Tenerife te vertrekken samen met Jackie. Het grootste deel van de dag heb ik besteed in Loro Parque. Het was heel apart om het park weer terug te zien, nu het precies 2 jaar geleden is dat ik mijn 4 weken stage daar heb gedaan. Waar ik wel verrast over was, was het feit dat ik het zien van de dieren in gevangenschip helemaal niet meer kon waarderen. Waarschijnlijk is dat te danken aan het zien van zoveel dieren in het wild tijdens het duiken. Het aquarium was wel heel mooi om te zien, terwijl ik verheen aquaria niet erg interressant vond. Opnieuw, het feit dat de dieren in gevangenschap zaten deed mij meer dan ik had verwacht. Al met al heb ik een mooie dag gehad,en morgen staan mijn tweeduikenmet Teide divers in de planning!

Tot volgende week!

Liefs, Alice

No comments:

Post a Comment