Wednesday, April 18, 2012

DSD, PADI Rescue cursussen en de verloren Duck!


Mijn eerste week van mijn extra 5 weken begon niet zo super, omdat helaas mijn nek weer opspeelt. Ik heb zo'n 9 jaar geleden een whiplash opgelopen en zo nu en dan heb ik daar weer last van.

Maandag zou ik met Melissa, Chris, George en Phil naar Abades, een kustduik, gaan. Helaas moest ik vanwege mijn nek thuisblijven en de duik overslaan. Bij een kustduik moet je namelijk een eind over het strand lopen met alle duikapperatuur op je rug en daarna een stuk aan de oppervlakte zwemmen voordat je aan de duik kunt beginnen; niet zo'n goed idee voor mijnnek dus. Hopelijk voel ik me snel weer beter!




Die middag begonnen we aan het tweede en laatste deel van Chris en George's PADI Rescue Diver course. Daarvoor gingen Chris, George, Pete en ik naar Yellow Mountain, wat een bootduik is, en daardoor geen probleem. Dit deel van de cursus bestaat uit twee Open Water Scenario's. Het eerste was een zogenaamde "missing diver scenario", net zoals bij mijn eigen PADI Rescue Diver course enkele weken geleden. Het was aan mij om Ducky, Dive and Sea's trouwe badeend, te verstoppen voor Chris en George, ergens binnen 10 meter van de boot. Ik zocht een plekje voor Ducky uit en ging terug naar de boot. Daarna gingen Chris en George de uitdaging aan om Ducky zo snel mogelijk weer terug te vinden. Na zo'n 15 minuten zoeken was ze helaas nog steeds niet terecht, en besloten we dat het beter was om te stoppen met de opdracht, omdat bleek dat ik me had vergist in de afstand en Ducky te ver weg had verstopt. Hierdoor verloren we een hoop tijd en omdat het al zo laat was (aangezien we normaal 's morgens duiken) lukte het niet meer om de cursus die dag af te ronden. Zacht gezegd heb ik dus de hele dag overhoop gehaald waardoor we lopen nu achterlopen op schema...



Dinsdag weer een nieuwe dag, ik had wat goed te maken voor de vorige dag. Die kans kreeg ik met de PADI Discover Scuba Diving experience van Hannah. Vroeg in de ochtend gingen we het zwembad in, Pete hield een oogje in het zeil, en Chris en George waren er ook bij om mee te kijken en eventueel te assisteren. Alles ging goed, Hannah deed het prima en al snel was het tijd voor haar twee duiken in de zee. Pete leidde de duiken terwijl ik dicht bij Hannah bleef om te assisteren en haar BCD/jacket voor haar te bedienen. Tijdens de duiken zagen we Yellow Goatfish, Trumpetfish en een Octopus. We brachten Hannah terug naar de haven, waar ze door Melissa werd opgehaald.

Daarna gingen we onmiddelijk weer de zee op, voor een volgende poging om de PADI Rescue Diver course van Chris en George af te ronden. Opnieuw begonnen we met het Open Water Scenario: missing diver (Ducky), deze keer zorgde ik ervoor dat ik haar niet verder dan een paar metervan deboot verstopte. Chris en George vonden Ducky dit keer zonder problemen en we konden verder met Open Water Scenario 2. Het scenario was "Unrespondive diver at the surface", dit deden we twee keer. De eerste keer was het aan Chris om George te "redden", waarbij hij zich zeer goed inleefde en een echte rescue breath gaf in het pocketmask op George's mond. De tweede keer was het Chris' beurt om George te redden. Gelukkig ging alles goed en is de PADI Rescue Diver course nu afgerond!


Terug op de boot kwam ik erachter dat ik ergens tijdens de cursus mijn duikmes verloren was. Pete besloot dat er nog tijd was om een extra duik te doen en mijn mes terug te vinden. Chris, George en ik vonden het al gauw terug en we maakten de duik af met een kleine toer naar Crocodile Rock.

Woensdagochtend gingen we naar de Marina om te beginnen met de 800 meter snorkel van Chris en George, die ik dit keer niet meer hoefde af te leggen omdat ik mijn stamina tests (uithoudingsvermogen tests) al afgerond heb. Direct na de snorkel volgde de 100 meter Tired Diver Tow, welke behoorlijk zwaar is maar Chris en George behaalden beide een goede tijd. Daarna vertrokken we op de boot naar Yellow Mountain, terwijl Chris en George voor het eerst hun dive brief oefenden. De drie duiken die volgden waren nog eens drie extra mapping duiken, om de laatste gegevens voor de onderwater plattegronden te verzamelen. De eerste twee duiken waren naar Alien Rock en de derde naar Crocodile Rock. Ik leidde de duiken en vond mijn weg zonder problemen. Tijdens de duiken zagen we een Brown Moray Eel, Red Backed Cleaner Shrimp, Fireworms, Pearly Razorfish, Cardinal Fish, Goby, Starry Weever en nog veel meer.


Donderdag was Hannah bij ons terug om nog 1 extra duik te doen. Pete leidde de duik naar een van onze nieuwste duiklocaties; Gijarro Arrecife. Chris en Hannah vormden een buddy team en ik volgde. Het was super om een nieuwe duiklocatie te ontdekken. We zagen een Octopus, een heel aantal Black Moray Eels en een schitterende Dotted Sea Slug! Na de duik brachten we Hannah terug naar de Marina, terwijl we onderweg nog iemand uit de brand hielpen waarvan de touwen van zijn boot in de knoop waren geraakt. Chris is het water in gegaan en heeft uiteindelijk een aantal touwen moeten doorsnijden om de boot vrij te krijgen.
Na een snelle wisseling van tanks en een afscheid van Hannah, gingen we opnieuw de zee op voor nog een duik. Deze duik mocht ik weer leiden en we gingen hiervoor naar Pequeño Valle. Pete bleefop de boot terwijl ik Chris en George mee nam onder water. Deze duik was ook weer schitterend en heel ontspannen, ik heb enorm genoten. We zagen een Octopus, Brown Moray Eel, Black Moray Eel, Bastard Grunt, Red Starfish en ik spotte een kleine Round Stingray, die Chris en George helaas gemist hadden maar ik wel een foto van heb kunnen maken.

Vrijdag was de grote schoonmaakdag omdat aanstaande zondag een grote groep van 12 duikers arriveert voor een week duiken met ons en Teide divers. We hebben de shop en de auto's schoongemaakt, en gewerkt aan onze blogs. Toen ik de auto aan het stofzuigen was, is er helaas water in de stofzuiger terecht gekomen en is hij uiteraard kapot gegaan.. En dat terwijl Harry en Moniek de andere stofzuiger slechts enkele weken geleden op dezelfde manier vernield. Ik wil zo gauw ik de kans krijg een nieuwe halen, liefst een roze uiteraard!!


Zaterdagochtend vertrokken Melissa, Chris en George samen met Teide divers naar een nieuwe duiklocatie, welke een kustduik was. Omdat mijn nek nog steeds zeer doet, moest ik ook deze duik helaas overslaan. De ochtend had ik daarom vrij, en 's middags hebben we boodschappen gedaan en een nieuwe stofzuiger gekocht.


Zondag was het dan zover; de groep van de Sterling University bestaande uit 12 duikers kwam gisteravond laat aan in Tenerife. We begonnen onze zondag met het afronden van al het papierwerk dat komt kijken bij het duiken. Dat duurde best even met zo'n grote groep, maar toen het achter de rug was vertrokken ze gelijk naar de haven voor hun eerste duik met ons. De groep werd in tweeën gesplitst; de helft duikt de eerste paar duiken met ons en de andere helft begint hun duikavontuur met Teide divers.

No comments:

Post a Comment