Monday, March 19, 2012

Er bijna ............ PADI Master Scuba Diver

Leuk dat je nog steeds meeleest!
Deze week hebben we opnieuw een hoop werk verzet en veel bereikt. Maandagochtend was het tijd voor de eerste twee duiken voor mijn laatste specialty course; PADI Search and Recovery Diver course. In de vroege ochtend vertrokken Pete, Harry en ik opnieuw naar Yellow Mountain. Harry bleef op de boot, terwijl Pete onze trouwe badeend, “Duckie” verstopte ergens in de omgeving van de boot. Daarna was het aan mij de taak om haar terug te vinden. 



Gewapend met mijn compas ging ik het water in, om te beginnen met een zoekpatroon genaamd: “ expanding square”; een steeds groter vierkant. Helaas was mijn vierkant niet echt een perfecte vierkant, en zo kwam het dat ik opnieuw moest beginnen. Met een beetje hulp is het dan toch gelukt om Duckie terug te vinden. De tweede duik kreeg ik de opdracht om mijn duikmes terug te vinden in een wat groter gebied; een zandvlakte onder water. Ik besloot te werk te gaan met een U-pattern, maar ook bij deze duik bleek weer dat navigatie niet mijn sterkste punt is (maar dat wisten we al). Uiteindelijk heb ik mijn mes terug gevonden, hoewel dat meer te danken was aan Pete dan aan mijn richtings- en gezichtsvermogen. ;-)



De volgende dag kregen we opnieuw gezelschap van Teide divers Phil en Jackie, en ook van Lauren, hun gloednieuwe stagiere. In het zwembad begonnen Harry en ik met het afronden van onze laatste skills, die we met goed resultaat nu achter de rug hebben. Daarna was de beurt aan Phil, om zijn skills als PADI Instructor op te frissen, wat hij heel goed heeft gedaan. Good job Phil! Na nog gewerkt te hebben aan de skills van zowel Lauren als Jackie, was het tijd voor Jackie’s kit exchange, welke duidelijk niet haar favoriete opdracht was. Al snel ging het echter al een stuk beter, ga zo door Jackie, volgende keer gaat het lukken!


Na de zwembadsessie ging de hele groep op weg naar de Marina, voor opnieuw een 800 meter snorkel, gevolgd door twee duiken naar Yellow Mountain. Phil, Jackie en Harry gingen aan de slag met Lauren’s PADI Open Water Diver course, die heel goed verliep, terwijl Pete en ik mijn laatste twee specialty duiken maakten, en Melissa op de boot bleef. Deze keer was mijn opdracht om een Scuba tank te vinden en terug te brengen naar de boot met behulp van een liftbag. Eenmaal onder water kwam ik tot de ontdekking dat ik zo stom was geweest om al mijn duikaccesoires, zoals mijn compas, achter te laten in de auto. Zonder compas ging ik op zoek naar de verloren tank, die ik gelukkig al snel vond. Met behulp van de liftbag gevuld met lucht (helaas wel wat te veel, de eerste keer) bracht ik de tank naar de oppervlakte, om direct een nieuwe poging te wagen met minder lucht in de zak. De tweede keer ging het wel zoals het hoort, en ik had de tank onder controle terwijl ik hem terugbracht naar de boot. De tweede. Tijdens mijn laatste duik van de PADI Search and Recovery Diver course was het de taak aan Harry en mij om de tank samen te vinden en terug te brengen naar de boot. Zonder problemen kwamen we allemaal weer aan boord, om de ochtend af te sluiten met een Engels ontbijt als lunch. Na het afronden van mijn laatste specialty, ben ik nu een PADI Master Scuba Diver!!

Woensdagochtend hebben Harry en ik onze pool skills nog eenmaal herhaald, en de rest van de dag is rustig verlopen, met een aantal werkzaamheden in de shop. Die ochtend vertrok Melissa voor een weekje naar Engeland, om haar familie en vrienden eens op te zoeken.
Op donderdag stonden twee duiken in de planning samen met Darren, een Open Water Diver, naar Poco Naufragio en Starfish Bay. Beide duiken verliepen prima, hoewel het zicht niet optimaal was en we meer zeesterren hebben gespot bij Poco Naufragio dan in Starfish Bay. Tijdens de eerste duik kregen we een kort bezoekje van een schitterende Stingray, die helaas vrijwel zijn hele staart miste; waarschijnlijk afgesneden door vissers.

Ondertussen, terwijl wij onder water rondzwommen, kwam Moniek, mijn geboortevriendin, aan op het vliegveld van Tenerife South. We kennen elkaar al ons hele leven en Moniek is 6 dagen naar Tenerife gekomen voor een kleine vakantie op Tenerife. Terug bij de shop, waar we bijna tegelijk aankwamen, werd Moniek hartelijk welkom geheten door Pete, Harry, mij en het schitterende weer. Die middag hebben we vrij gekregen om even in te settelen en wat boodschapjes te doen. Ondanks de relaxte middag heb ik toch nog tijd gevonden om het eerste deel van mijn Divemaster examen te maken, waarik tot de volgende dag op het resultaat moest wachten.
Vrijdag waren de trouwe Teide divers Phil, Jackie en Lauren weer terug voor een aantal pool skills, een kit exchange en een aantal examens. Lauren rondde haar PADI Open Water Diver examen af terwijl Jackie en ik ons concentreerden op ons PADI Divemaster examen. Mijn score voor het eerste deel van het examen van de vorige dag bleek een mooie 96,6% en het tweede deel een nette 93,3%. Ook Lauren en Jackie behaalden een mooie score voor hun examens.

Zaterdag was dan de spannende dag aangebroken voor Moniek's PADI Discover Scuba Diving experience. De eerste sessie was in het zwembad, en ik kreeg de kans om Pete te assisteren bij het geven van Moniek's cursus. Ondertussen was Harry bezig met de Scuba Tune-up van Maurice, een Open Water Diver die al vier jaar niet gedoken had. Moniek pikte alles heel snel op, en het was superleuk en leerzaam om deze cursus van iemand anders te zien. Mijn eigen Discover Scuba Diving experience was slechts iets meer dan 5 weken geleden, I've come a long way..
Vrijwel direct na de zwembad sessie gingen we met z'n vijven op weg naar de Marina, voor Moniek's eerste twee duiken naar Yellow Mountain. De eerste duik bleef ik op de boot, Harry ging het water in met Maurice en Pete en Moniek maakten Moniek's eerste open water duik. De eerste duik bleek prima verlopen te zijn, maar vanaf het moment dat Moniek aan boord was, kreeg ze last van zeeziekte. Voor de tweede duik bleven Harry en Maurice op de boot, en mocht ik me bij Pete en Moniek voegen. Omdat ze zich zo slecht voelde, verliep de tweede duik helaas minder goed, en we besloten halverwege terug te keren naar de boot. Er is weinig plezier aan duiken als je je erg ziek voelt. Eenmaal terug bij de shop ging het gelukkig alweer een stuk beter, we kijken al uit naar de volgende duiken, en nemen dan reisziektepilletjes mee. We sloten de dag af met een gezellig avondfeestje ter ere van Harry, die nu een PADI Divemaster is! Gefeliciteerd Harry!!

Zondag besloten Moniek en ik een dagje naar Siam Park te gaan. Goed voorbereid gingen we op pad, handdoeken, badkleding, geld en zonnebrandcreme mee. Na een schitterende, opwindende dag kwamen we er achter dat we onze zonnebrandcreme wel mee hadden, maar niet opgedaan, met als resultaat een serieus verbrande huid. Die avond was het Carnaval in Los Gigantes, en ondanks onze pijnlijk rode huid, besloten we toch even te gaan kijken naar de Great Parade. Dat bleek niet zo'n goed idee... Zonder het te weten, reisden we bijna naar de andere kant van het eiland, en tegen de tijd dat we in Los Gigantes waren, was de Parade net afgelopen. Na iets gegeten en gedronken te hebben, rond 8 uur 's avonds, liepen we terug naar de bus, omdat we niet te laat thuis wilden zijn en onze huid steeds erger begon te branden. Bij de bushalte aangekomen, bleek dat we net de laatste bus gemist hadden, maar er reed nog een andere bus vanaf een bushalte verderop. Bij de volgende halte bleken we ook die bus net gemist te hebben, dus wachtten we een half uur op de volgende. Eindelijk konden we op de bus stappen, op weg naar Las Americas. Daar aangekomen bleek dat we opnieuw moesten wachten, dit keer bijna een uur,op onze volgende bus. Ondertussen voelden we ons beiden steeds slechter, en Moniek leek last te hebben van een zonnesteek. Rond 11 uur 's avonds stapten we dan eindelijk in onze volgende bus, om vanaf onze laatste halte een taxi naar huis te nemen. Rond 12 uur thuis aangekomen, hebben we ons ingesmeerd met after-sun en zijn direct gaan slapen.

We hopen dat onze kreeft-rode huid snel geneest en kijken uit naar een laatste dagje samen genieten van het mooie weer op Tenerife. Moniek vertrekt dinsdagmorgen alweer naar Nederland.

Ik zit nu op 49 duiken, nog 11 te gaan en ik ben een PADI Divemaster!!

Liefs, Alice

No comments:

Post a Comment